logo-groot

The Photo Factory over op LED

Sander van The Photo Factory was één van de eerste ondernemers die enthousiast was over geldGROENwassen. Wegens drukte in en om de winkel is het verkopen van geldGROENwassen bonnen er niet van gekomen. De winkel is echter toch over op LED, middels eigen geld. Hieronder het verhaal van Sander.

TPF_geldgroenwassen-2Naam ondernemer: Sander
Adres: C. van Eesterenlaan 15, Amsterdam Oost
Energieverbruik (2012): 14.262 kWh per jaar
Verwachte daling in energieverbruik na investering: 3046 kWh p/jr (vervanging halogeen door LED)

 

Het verhaal van Sander
“19 jaar geleden begon ik met werken in een fotozaak bij de vader van een vriend van mij; een logische keuze omdat mijn beide ouders vakfotografen waren. Na een tijdje ben ik naar het filiaal in Oost gegaan. Toen de eigenaar zich wilde concentreren op een nieuw filiaal vroeg hij mij de winkel over te nemen. De overname was een lastige beslissing omdat ik destijds bezig was met mijn studie (leraar basisonderwijs). Maar ik heb een fascinatie voor stilstaand beeld. Daarom heb ik mijn studie afgebroken en de sprong gewaagd; na al die jaren is die liefde voor fotografie er nog steeds.”

Wat we doen
“We houden ons bezig met fotografie, met name het proces na het maken van de foto; afdrukken, bedrukken (op textiel bijvoorbeeld), bewerken, optimaliseren (herstellen van bijvoorbeeld kleur of belichting) en retoucheren (repareren van beschadigde foto’s). We verkopen alle accessoires en benodigdheden voor fotografie, maar ook veel voor printen, computers en telefoons. Verder geef ik privé workshops waarbij je me echt alles over fotografie kan vragen. De workshops geef ik omdat ik het erg leuk vind om kennis over te brengen; een workshop duurt een half uur en kost €15.
We houden van mooie dingen maken. Van kwaliteit. De fotografiebranche heeft het al jaren moeilijk en voelt de crisis ook. Mensen worden vaak te makkelijk verleid met grote “de laagste prijs” borden, het belangrijkste argument waar de supermarkten en internet mee komen. Jammer, want kwaliteit (zorgen dat een foto in eerste instantie goed wordt afgedrukt) is uiteindelijk belangrijker. En dat kost aandacht, tijd en vakkennis. Gelukkig begrijpen steeds meer van onze klanten die boodschap door het werk dat we afleveren.”

Waarom Sander wilde meedoen aan geldGROENwassen:
“We wilden de verlichting al een tijdje vervangen maar pas recent zijn de goede kleuren beschikbaar met LED. En crowdfunding – de manier waarop de investering gerealiseerd wordt – vond ik hier een erg leuke manier voor. Ook omdat er middels geldGROENwassen een onafhankelijke derde betrokken is bij het proces.”